یادگیری یک فرایند پیچیده و پویا است که در آن انسان از طریق تجربه ، مشاهده و تعامل با محیط ، دانش و مهارت های جدید به دست می آورد. یادگیری اجتماعی نشان می دهد که بخش اعظم آنچه انسان ها در متن تعامل اجتماعی می آموزند و از طریق مشاهده دیگران معرفی شده است و بر اهمیت تقلید ، مدل سازی و تقویت
نظریه یادگیری اجتماعی رویکردی است که می گوید مردم از طریق مشاهده ، تقلید و الگوسازی اطلاعات ، نگرش و مهارت را می آموزند ... اصطلاح "یادگیری اجتماعی" برای اولین بار برای توصیف تأثیر محیط اجتماعی بر رفتار انسان مورد استفاده قرار گرفت ، اما بعداً با تلاش آلبرت بندورا ، او ساختار یافته و علمی شد ..
این نظریه ، بر خلاف رفتارگرایی سنتی ، که یادگیری را نتیجه تقویت و تکرار می دانست ، بر نقش مشاهده و عوامل شناختی مانند انگیزه ، حافظه و تصمیم گیری تأکید می کند ، و می گوید که مردم می توانند با مشاهده دیگران و دیدن نتیجه اقدامات خود ، رفتارهای جدید را بیاموزند..
هنگامی که فرد در شرایط مناسب برای یادگیری قرار ندارد و در یافتن ارزش های زندگی مشکل دارد ، روشهای مختلف درمانی ، مانند درمان رفتاری و همچنین پذیرش و درمان مبتنی بر تعهد ، استفاده می شود. این روش با تمرکز بر ارزشهای زندگی به از بین بردن یا کنترل افکار و عواطف کمک می کند. برای درک بهتر تئوری یادگیری اجتماعی ، فرض کنید کودک در خانه می بیند که خواهر بزرگتر شما توسط والدین تحسین می شود و شکلات را برای پاداش دریافت می کند ..
هنگامی که کودک به جای تشویق به طور مداوم مجازات و عصبانی می شود ، بعد از مدتی مشکلات رفتاری ، اضطراب و اختلالات روانی را تجربه می کند و ممکن است در بزرگسالی دچار افسردگی و مشکلات خواب شود .. بسیاری از راهکارها مانند روان درمانی و دارو درمانی نیز باید برای درمان افسردگی استفاده شود ... زیر اصول اساسی این تئوری ..
1- یادگیری از طریق مشاهده: افراد می توانند بدون انجام مستقیم عمل با مشاهده رفتار دیگران و پیامدهای آن ، توانایی های جدید را بیاموزند.
1- فرآیند مدل سازی: همه انسان ها دوست دارند از رفتارهای دیگران که منجر به پاداش می شوند تقلید کنند ..
1- توجه ، نگهداری ، تولید رفتاری و انگیزه: باندورا یادگیری مشاهده ای را به عنوان نتیجه چهار فرآیند شناختی ذکر شده در زیر مشاهده می کند.
1- تقویت مستقیم و تقویت کننده جانشین: گاهی اوقات مشاهده پاداش دیگران به همان اندازه پاداش مستقیم برای یادگیری توانایی های جدید مؤثر است..
اطلاعات بیشتری کسب کنید: حساسیت منظم
یادگیری اجتماعی انواع مختلفی دارد و ممکن است به روش های مختلف بر فرد تأثیر بگذارد ..
یادگیری مشاهده هنگامی اتفاق می افتد که فرد با مشاهده عملکرد دیگران مهارت یا رفتار را بیاموزد.
در یادگیری تقلید ، فرد رفتار دیگران را بدون کمبود تکرار می کند .. این نوع یادگیری در کودکی بسیار متداول است ... به عنوان مثال ، کودکی که از نحوه استقبال پدرش به دیگران تقلید می کند ، یادگیری تقلید را تجربه می کند ..
در بسیاری موارد ، نامناسب بودن باعث رفتارهای اشتباه ، افسردگی و همچنین اختلالات اضطرابی می شود.
در این نوع یادگیری ، شخص تصمیم می گیرد که آیا رفتار دیگران را انجام دهد (اعم از پاداش یا مجازات) ..
تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای آموزش رفتارهای خاص به کودکان خردسال و همچنین کودکان دارای مشکلات رفتاری استفاده می شود.
در یادگیری نمادین ، شخص با استفاده از رسانه ها ، داستان ها ، فیلم ها یا کلمات افراد دیگر از مفاهیم جدید استفاده می کند. به عنوان مثال ، ممکن است با تماشای یک فیلم در مورد همدلی ، ارزش کمک به دیگران را بیاموزد.
یادگیری اجتماعی و عاطفی (فروش) فرایندی است که در آن فرد از قابلیت های لازم برای درک ، مدیریت و بیان احساسات شخص ، ایجاد روابط مثبت با دیگران ، تصمیم گیری مسئولانه و همدلی با دیگران از طریق تعامل اجتماعی و مشاهده رفتارهای عاطفی استفاده می کند..
برخلاف آموزش شناختی ، در یادگیری اجتماعی عاطفی ، بخش اعظم پیشرفت فرد در زمینه هایی مانند خودآگاهی ، خود مدیریت ، آگاهی اجتماعی ، مهارت های ارتباطی و رفتار مسئولانه شکل می گیرد ... این مهارت ها معمولاً با تعامل با والدین ، معلمان ، همسالان و حتی شخصیت های رسانه ای نهادینه می شوند.
در این نوع یادگیری ، رفتارهای عاطفی مانند همدردی ، کنترل عصبان
فرض کنید دانش آموز در کلاس به یک سؤال اشتباه پاسخ می دهد و احساس شرم و اضطراب را تجربه می کند .. در این حالت ، معلم در یک آرام آرام می گوید که به اشتباه بخشی از یادگیری است و همه ما اشتباه می کنیم ..
همچنین ، دانش آموزانی که شاهد این وضعیت هستند بدون آموزش مستقیم می آموزند که چگونه می توانند رفتارهای همدلی ، احترام و حمایتی را در موقعیت های مشابه نشان دهند ..
آلبرت بندورا یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان قرن بیستم است که نظریه یادگیری اجتماعی را در دهه 1980 معرفی کرد.
در این آزمایش ، کودکانی که رفتارهای پرخاشگرانه یک عروسک بالغ را مشاهده می کردند ، همان رفتارهای پرخاشگرانه را نشان دادند. این آزمایش شواهد روشنی را برای یادگیری از طریق مشاهده ارائه داد. جالب است بدانید که درمان رفتاری شناختی امروز (CBPT) برای ایجاد تغییرات شناختی استفاده می شود ... موارد زیر مؤلفه های تئوری باندورا است..
1- مدل سازی: افراد دیگر را به عنوان یک الگوی مشاهده می کنید
1- یادگیری تعویض: یادگیری با دیدن پاداش یا مجازات دیگران
1- عوامل شناختی: پردازش ذهنی در یادگیری
1- خودکارآمدی: اعتقاد و انگیزه شخص برای انجام یک رفتار
1- خود اجرای خود: تشویق یا مجازات بر اساس استانداردهای شخصی خود
جان کروملتز ، یک روانشناس مشاوره و آموزش ، نظریه خود را با تأکید بر نقش یادگیری در انتخاب شغل و تصمیمات زندگی توسعه داد.
1- رویدادهای محیطی: عوامل محیطی مانند دسترسی به منابع ، تشویق دیگران یا محدودیت های اقتصادی بر یادگیری و انتخاب فرد تأثیر می گذارد ..
2- فرصت های تصادفی: Kramboletz نقش فرصت های غیر منتظره در زندگی و یادگیری بسیار مهم را در نظر می گیرد و معتقد است که مردم باید برای بهره برداری از این وقایع آماده باشند ..
1- استراتژی های اعتراف: هدف از یادگیری اجتماعی در تئوری گرفتگی ، توسعه مهارتهایی است که فرد را قادر می سازد تا با موقعیت های مختلف مقابله کند ..
نظریه یادگیری اجتماعی کاربردهای گسترده ای در تدریس و تدریس دارد. معلمان و مربیان می توانند با استفاده از اصول این نظریه ، محیط های یادگیری مؤثرتری را برای دانش آموزان ایجاد کنند ... موارد زیر مهمترین کاربردهای این تئوری در تدریس است..
معلمان به عنوان الگوی اصلی رفتاری برای دانش آموزان در نظر گرفته می شوند و بنابراین باید الگوهای اخلاقی مثبت و رفتارهای مناسب را ارائه دهند. دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه با مشاهده رفتار معلم ، مانند احترام به دیگران یا چگونگی حل و فصل درگیری ها ، در موقعیت های مشابه رفتار کنند.
معلم همچنین می تواند دانش آموزان دیگر را با پاداش دانش آموزانی که رفتارهای مثبت نشان می دهند ، این رفتارها را ترغیب کنند .. این تقویت غیرمستقیم روند یادگیری اجتماعی را تسهیل می کند ..
فیلم ها ، داستان ها ، بازی های آموزشی و نمایشنامه ها ابزاری مؤثر برای ایجاد یادگیری نمادین و تقویت مفاهیم اجتماعی هستند.
معلمان باید با ایجاد فرصت هایی برای دانش آموزان برای موفقیت و ارائه بازخورد مثبت برای افزایش انگیزه یادگیری و تلاش خود ، خودآگاهی خود را ارتقا دهند.
تدریس مبتنی بر یادگیری اجتماعی باید پویا ، مشارکتی و مبتنی بر مدل باشد ... موارد زیر مراحل اصلی در این روش تدریس است.
یادگیری اجتماعی یکی از مؤثرترین روشهای یادگیری است که نقش مهمی در شکل دادن به رفتارها ، نگرش ها و مهارت ها ایفا می کند. روانشناس ..
منابع: منابع: روانشناسی به سادگی ، بسیار خوب ، برنامه های onlinemswpramprograms ، روانشناسی مثبت
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
هنوز ثبت نشده است
خدمات سئو (SEO) بهینهسازی موتورهای جستجو به شما کمک میکند تا وبسایتتان در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کند.
دیجیتال برندینگ به معنای ایجاد یک برند قوی و متمایز در فضای دیجیتال برای شرکت یا محصولی خاص است. این فرآیند شامل استفاده از روشها و استراتژیهای دیجیتال برای ساخت و تقویت برند میشود.
طراحی سایت برای شرکتها و بیزینسها میتواند به شما کمک کند تا حضور آنلاین قویتری داشته باشید و مشتریان بیشتری جذب کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .