مداخله زودهنگام در اختلال در اوتیسم

مداخله زودهنگام در اختلال در اوتیسم

محمد نوری
محمد نوری اصفهان
کد عضویت: کارشناس شماره نظام: ۲۲۴۳

مداخله زودهنگام

مداخله زودهنگام در مشکل
class="e-font-icon-svg e-eicon-star" viewbox="0 0 1000 1000">
viewbox="0 0 1000 1000">
d="M450 75L338 312 88 350C46 354 25 417 58 450L238 633 196 896C188 942 238 975 275 954L500 83974758 8394 238 975 804 896L763 633 942 450C975 417 954 358 913 350L663 312 550 75C529 33 471 33 450 75Z"> a class="e-font-icon-svg e-eicon-star" viewbox="0 0 1000 1000">
a class="e-font-icon-svg e-eicon-star" viewbox="0 0 1000 1000">

فهرست مطالب

<خله زوده‌ام>

اوتیسم

تعریف مداخله زودهنگام

مداخله زودهنگام به مجموعه‌ای از خدمات درمانی و حمایتی گفته می‌شود که در سال‌های ابتدایی زندگی کودک، معمولاً قبل از ۵ سال، آغاز می‌شود. این دوره زمانی، یکی از حساس‌ترین مراحل رشد مغز کودک است؛ چرا که مغز در این سال‌ها نسبتاً قابل قبول است.

اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟ ما تمام توضیحات لازم در مورد اوتیسم را در مقاله مربوط به آن توضیح می دهیم. می شود با مطالعه مقاله اختلال در اوتیسم همه اطلاعات را به دست آورید. کودک، نقش کلیدی در بهبود علائم و مهارت های ارتباطی دارد. مغز کودکان در سنین پایین‌پذیری بیشتر دارد و بالاتر از آن برای تغییر نشان می‌دهد. به همین دلیل، مداخله زودهنگام می‌تواند مسیر رشد کودک را به‌طور چشمگیری بهبود ببخشد.
برای کودکانی که با اختلال رو به رو شده‌اند (ASD) یا مشکلات گفتار و زبانبه‌رو هستند، مداخله زودهنگام می‌تواند:

  • علائم اوتیسم را کاهش دهد
  • مهارت‌های تقویت‌کننده‌های گفتاری. بخشد
  • از بروز مشکلات رفتاری در آینده کند
  • و …

چه نوع درمان‌هایی در مداخله زودهنگام استفاده می‌شود؟

مداخله زودهنگام معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های درمانی زیر است:

مزایای علمی مداخله زودهنگام و چرا سن پایین‌تر

در سنین پایین، مغز کودک در حال شکل‌گیری و سازماندهی است. درمان‌هایی مانند نداردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی و آموزش والدین می‌توانند در این دوره حساس تاثیرگذار بر سیستم عصبی مرتبط با ارتباط و رفتار بگذرند. این یعنی کودک بهتر می‌تواند مهارت‌های جدید را یاد بگیرد و رفتارهای مناسب را نشان دهد و همچنین سرعت پیشرفت را به مراتب بیشتر کند. هرچه زودتر بهتر است.
تحقیقات نشان داده شده است که کودکانی که درمان را در سنین پایین‌تر آغاز می‌کنند، پیشرفت بیشتری در زمینه‌های زیر دارند:

  • کاهش رفتارهای تکراری
  • افزایش ارتباط چشمی و کلامی
  • رشد اجتماعی و عاطفی بهتر
  • به مدرسه‌های بیشتری وارد می‌شود. توصیه‌ها

    تحقیقات نشان می دهد که جمله ی «هر چه زودتر، بهتر» فقط یک شعار نیست، بلکه واقعاً یک اصل مهم در درمان اوتیسم می باشد. یعنی اگر درمان کودک زودتر شروع شود—مثلاً وقتی سه‌ساله است نه چهارساله—نتایج خیلی بهتر است می‌شود.
    حتی در همان سال‌های اول زندگی، سن کودک می‌تواند در نتیجه درمان تأثیر داشته باشد. بچه‌هایی که زودتر را شروع می‌کنند، معمولاً:

    1. رفتارهای تکراری‌کمتری دارند (مثل تکان دادن دست یا چرخاندن اشیاء)
    2. بهتر با دیگران ارتباط می‌گیرند
    3. تعامل اجتماعی قوی‌تری دارند
    4. از نظر احساسی‌ها می‌دهند و اجتماعی رشد می‌کنند. زبان—مثل جمله‌سازی یا درک کلمات—حتی چند ماه و چند هفته هم، ارزش ریز و مهمی نداشته باشند.

فهرست="-av>

فهرست" class="e-font-icon-svg e-fas-chevron-down" viewbox="0 0 448 512">

class="elementor-author-box__name"> SEO
همه نوشته ها
0 نظرات
<-><->
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات دیگر از محمد نوری