بهبود ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم

بهبود ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم

وحید بیاتی
وحید بیاتی اهواز
کد عضویت: کارشناس شماره نظام: ۲۲۴۸

بهبود ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم

آنچه می خوانید...

ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم یکی از مهم ترین دغدغه های والدین و درمانگران است. بسیاری از این کودکان در ارتباطی با دیگران، درک احساسات دیگران و بیان خواسته های خود در معرض چالش هستند. تقویت مهارت‌های اجتماعی آن‌ها نه‌تنها باعث افزایش اعتماد به‌نفس می‌شود، بلکه مسیر حضور فعال در جامعه را نیز هموار می‌کند. از همین رو با روش‌های آموزشی مناسب، بازی‌های گیاهانی و حمایت از خانواده می‌توانیم به رشد ارتباطی با کودکان کمک کنند و کیفیت زندگی آن‌ها را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

چرا کودکان اوتیسم در ارتباطی اجتماعی مشکل دارند؟

کودکان مبتلا به اوتیسم در درک و پاسخ به نشانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر هستند، آن‌ها در ارتباط با کلامی و غیرکلامی با دیگران می‌شوند و نمی‌توانند چگونه احساسات یا خواسته‌های خود را به درستی بیان کنند. این موضوع باعث می‌شود روابط اجتماعی برایشان خسته‌کننده و گاه گیج‌کننده باشد از مهم‌ترین انتخاب آن عبارتند از:

تفاوت در درک احساسات و زبان بدن

کودکان مبتلا به اوتیسم در تشخیص حالت چهره، لحن صدا یا حرکات بدن دیگران ضعیف هستند، آن‌ها متوجه می‌شوند که چهره‌های اجتماعی شادی دارند، می‌توانند چهره‌های اجتماعی را احساس کنند. ندهند در نتیجه نتیجهاتشان هم سطحی و کوتاه باقی می‌ماند.

مشکلات در ارتباطی کلامی

این کودکان گاهی در گفتار و درک زبان با مشکلات روبه‌رو هستند، برخی صحبت‌هایشان می‌کنند یا واژگان محدودی دارند. حتی اگر صحبت کنند لحن و آهنگ گفتارشان خشک و تکراری است از همین رو این موضوع باعث می‌شود دیگران به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

تمرکز بیش از حد برعلیق خاص

بسیاری از کودکان اوتیسم علاقه شدیدی به موضوعات دارند و ساعت‌ها درباره آن حرف می‌زنند، این خاص افراطی باعث می‌شود که به گفت‌وگوهای مختلف بپردازند یا به حرف‌های دیگران گوش دهند. در نتیجه، اجتماعات اجتماعی آن‌ها محدود و یکطرفه می‌شود.

اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی

محیط‌های شلوغ، صداهای بلند و حضور افراد زیاد باعث افزایش شدید در کودکان اوتیسم می‌شود، آن‌ها در چنین شرایطی احساس ناامنی دارند و می‌توانند از جمع‌آوری جلوگیری کنند پس این نگرانی، میل به ارتباطی با کاهش می‌دهد و باعث انزوا می‌شود.

تفاوت در عملکرد مغزی و پردازش اطلاعات

مغز کودکان اوتیسم اطلاعات اجتماعی را به شکل متفاوتی پردازش می‌کند،‌هایی از مغز که مسئول درک احساسات و روابط انسانی است، فعالیت هماهنگی ندارد. به همین دلیل، در ارتباط با مشکل با دیگران می‌شوند و از عمق و پیوستگی لازم برخوردار نیستند.

برای دریافت نوبت از کاردرمانی دکتر وحید بیاتی بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز با شماره های زیر تماس بگیرید.

تقویت مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم برای برقراری ارتباط با دیگران نیاز به آموزش و تمرین مداوم دارند در واقع مهارت‌های ارتباطی آن‌ها نه‌تنها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود، بلکه به بهبود روابط خانوادگی، دوستی و حضور اجتماعی نیز کمک می‌کند، توجه داشته باشید که این درمان نیازمند صبر، برنامه‌ریزی و همکاری میان والدین، درمانگران و معلمان است.

استفاده از گفتاردرمانی

گفتارددرمانی در کودکان اوتیسم یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش مهارت‌های ارتباطی است، درمان با تمرین‌های هدفمند به کودک یاد می‌دهد چگونه احساسات، نیازها و افکار خود را به صورت کلامی یا با کمک حرکات بیان کند. این تمرین‌ها شامل آموزش واژه‌های کاربردی، کنترل لحن صدا و افزایش توان در مکالمات روزمره است.

کاردرمانی در کودکان اوتیسم با استفاده از بازی‌های گروهی، حرکت چشمی و هماهنگی، مهارت ارتباطی کودک برای تقویت می‌کند. بازی‌هایی مانند نوبت‌گیری، پانتومیم یا بازی‌های تقلیدی به کودک یاد می‌دهند چطور با دیگران همکاری کنند، به احساسات نشان می‌دهند و به موقع پاسخ می‌دهند.

آموزش از طریق تصاویر و علائم

برخی از کودکان اوتیسم در ارتباط کلامی ضعیف هستند و از طریق تصاویر بهتر می‌گیرند، از کارت‌های تصویری، نرم‌افزارهای آموزشی و سیستم‌های ارتباطی جایگزین مانند PECS برای کمک به کودک کمک می‌کند تا نیازهای خود را به شکل قابل فهم بیان و ارتباط با اطرافیان داشته باشید.

نقش خانواده در تقویت ارتباط

والدین نقش اساسی در مهارت‌های اجتماعی کودک دارند. صحبت کردن آرام، به تماس چشمی، پاسخ به حرکات کودک و ایجاد موقعیت‌های موجود در خانه از جمله روش‌هایی است که ارتباط را تقویت می‌کند. خانواده با حمایت عاطفی پیوسته، زمینه پیشرفت کودک را می‌کند.

حضور در محیط‌های اجتماعی کنترل‌شده

کودکان اوتیسم در محیط‌های شلوغ مضطرب می‌شوند، اما در گروه‌های اجتماعی کوچک مانند آموزشی یا بازی‌های گروهی به آن‌ها کمک می‌کنند تا اعتماد بیشتری برای پیدا کردن پیدا کنند. این تجربه‌ها باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی و سازگاری بهتر در جامعه می‌شود.

نقش والدین در بهبودات اجتماعی کودک مبتلا به اوتیسم

والدین نقش اساسی در بهبود سلامت اجتماعی کودک مبتلا به اوتیسم دارند، زیرا اولین منبع ارتباط و احساس امنیت برای او می‌شوند. ایجاد محیطی آرام، قابل پیش بینی و حمایت‌گر به کمک می‌کند تا بدون نگرانی با اطرافیان ارتباط برقرار کند. زمانی که الدین با دقت به رفتارها و گفتار کودک پاسخ می‌دهند، او می‌آموزد و راهی برای درک و ارتباط با دیگران است.

همچنین حضور فعال والدین در جلسات گفتاردرمانی و کاردرمانی نیز نقش مهمی در تقویت ارتباطات اجتماعی دارد، زیرا هماهنگی بین آموزش‌های تخصصی و رفتار روزمره کودک را افزایش می‌دهد. والدینی به جائی فشار می آورد، که در پیش می گیرند، اعتمادبه نفس فرزند خود را بالا می برند. همچنین محبت، درک و پذیرش بی‌قید و شرط از سوی خانواده، احساس احساس ارزشمندی را در کودک تقویت کرده و می‌تواند برای برنامه‌ریزی با دیگران آماده کند.

بازی‌های مناسب برای تقویت ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم

از طریق بازی، کودک در فضایی شاد و بدون فشار، برقراری ارتباط، رعایت نوبت، همکاری و احساس را به یاد می‌آورد انتخاب بازی‌های هدفمند و ساده باعث می‌شود کودک بهتری را از روابط اجتماعی پیدا کند و ارتباط چشمی و کلامی را تقویت کند.

  • بازی نوبت‌گیری مانند توپ‌بازی یا دبرنا به کودک یاد می‌دهد که منتظر نوبت خود باشد و به گروهی احترام بگذارد.
  • بازی تقلیدی مانند پانتومیم یا تکرار حرکات کمک می‌کند تا کودک بهتر باشد و رفتار دیگران را بهتر انجام دهد.
  • بازی نقش‌آفرینی مانند فروشنده و مربی باعث می‌شود کودک گفت‌وگو را تمرین کند و نقش‌های اجتماعی را یاد بگیرد.
  • بازی نگاه کن و با استفاده از تصاویر یا حالات چهره، کودک را به احساس و بیان آن‌ها می‌کند.
  • بازی‌های گروهی‌های ساده مانند لی‌لی یا طناب‌کشی روحیه با کودک در تقویت می‌کند و به کار گروهی عادت می‌دهد.
  • بازی با آینه به کودک کمک می‌کند تماس چشمی کند، حرکات خود را کنترل کند و چهره‌اش را بشناسد.
  • ساخت پازل یا لگو با دیگران باعث افزایش تمرکز، هماهنگی و ارتباط غیرکلامی در کودک می‌شود.

در نهایت…

بهبود ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم نیازمند تلاش پیوسته، صبوری و همکاری بین خانواده، درمانگران و محیط آموزشی است. هر کودک اوتیسم مسیر خاص خود را برای رشد ارتباطی در می‌کند، اما با آموزش درست، بازی‌های هدفمند و حمایت عاطفی می‌توان پیشرفت چشمگیری در عوامل او ایجاد کرد. والدینی که با عشق و آگاهی در این مسیر همراه فرزندشان هستند، زمینه‌ساز رشد مهارت‌های اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی او خواهند بود. elementor-element-44f8426b elementor-section-boxed elementor-section-height-default elementor-section-height-default wpr-particle-no wpr-jarallax-no wpr-parallax-no wpr-sticky-section-no" data-id="44f8426b><_diction">Data-e

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی متخصص کودکان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

database wpr-sticky-section-no" data-id="374d48ed" data-element_type="section" data-settings='{"background_background":"classic"}'>

مطالب مرتبط

class="elementor-post elementor-grid-item post-6636 post type-post status-publish format-standard has-post-thumbnail hentry category-191 category-192 category-50" role="listitem">
href="https://drvbayati.ir/%d8%b1%da%98%db%8c%d9%85-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af %d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84/"> بهترین رژیم غذایی برای کودکان بیش فعال

href="https://drvbayati.ir/%d8%a7%d9%88%d8%aa%db%8c%d8%b3%d9%85-%d9%85%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%db%8c%d8%b7-2%d8%b7-%d8%b7-%d8% اوتیسم متوسط یا سطح ۲

مقالات دیگر از وحید بیاتی