اوتیسم متوسط یا سطح 2

اوتیسم متوسط یا سطح 2

Vahid Bayati
Vahid Bayati Ahvaz
کد عضویت: Expert system number: 2248

اوتیسم متوسط یا سطح ۲

آنچه می خوانید...

اوتیسم متوسط یا سطح ۲ یکی از انواع اختلال طیف اوتیسم است که کودکان مبتلا به آن در مقایسه با اوتیسم خفیف، به حمایت و آموزش بیشتری نیاز دارند. در واقع این افراد در برقراری ارتباط اجتماعی، درک احساسات دیگران و کنترل رفتارهای تکراری با چالش‌هایی روبه‌رو هستند از همین رو تشخیص به‌موقع و شروع درمان‌های تخصصی مانند گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی نقش بسیار مؤثری در بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش استقلال فردی آن‌ها دارد.

علائم اوتیسم متوسط در کودکان

کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط، تعامل اجتماعی و رفتارهای روزمره با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و شدت علائم در این سطح بیشتر از اوتیسم خفیف است به همین دلیل کودک برای انجام فعالیت‌های روزانه به حمایت مداوم نیاز دارد. از مهم‌ترین علائم آن عبارتند از:

  • تاخیر در گفتار یا تکرار کلمات بدون درک معنا
  • مشکل در برقراری تماس چشمی یا پاسخ ندادن به نام خود
  • بی‌علاقگی به بازی‌های گروهی و تمایل به تنهایی
  • رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای در اوتیسم مانند چرخیدن، تکان دادن دست یا مرتب کردن اشیا
  • حساسیت بیش از حد یا کمتر از حد به صدا، نور یا لمس
  • ناتوانی در درک احساسات دیگران یا ابراز هیجانات به شکل مناسب
  • وابستگی شدید به برنامه‌ها و روال‌های ثابت روزانه
  • تمرکز افراطی روی علایق خاص و محدود
  • واکنش‌های غیرمنتظره به تغییرات محیطی یا موقعیت‌های جدید
  • مشکل در مهارت‌های حرکتی مانند دویدن، گرفتن مداد یا هماهنگی حرکات بدن

تفاوت اوتیسم سطح ۲ با سطح ۱ و ۳

اوتیسم در سه سطح مختلف (۱، ۲ و ۳) بر اساس شدت علائم و میزان نیاز فرد به حمایت تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این سطوح نشان‌دهنده گستره‌ای از توانایی‌های ارتباطی، اجتماعی و رفتاری هستند که در هر فرد به شکل متفاوتی بروز می‌کند.

سطح اوتیسم سطح ۱ (خفیف) اوتیسم سطح ۲ (متوسط)اوتیسم سطح ۳ (شدید)
توانایی ارتباطیمی‌تواند صحبت کند، اما در درک و حفظ گفتگو مشکل دارد. گفتار محدود یا تکراری دارد و ارتباط کلامی هم دشوار است. اغلب بدون گفتار یا با ارتباط بسیار محدود
تعامل اجتماعی علاقه به ارتباط دارد اما در برقراری رابطه موثر مشکل داردتمایل کمی به تعامل دارد و درک احساسات دیگران برایش سخت است.تمایلی به تعامل اجتماعی ندارد و از تماس با دیگران هم اجتناب می‌کند.
رفتارهای تکراری گاهی دیده می‌شود ولی قابل کنترل است. رفتارهای تکراری بیشتر و قابل توجه‌تر دارد. رفتارهای تکراری شدید و مداوم که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند.
نیاز به حمایتبه حمایت محدود نیاز دارد.به حمایت قابل‌توجه و مداوم نیاز دارد. نیاز به حمایت بسیار زیاد و مراقبت دائمی دارد.
سازگاری با تغییرات می‌تواند با کمی زمان تطبیق یابد. مقاومت زیاد در برابر تغییر روال‌ها و برنامه‌ها دارد.به هیچ‌وجه تحمل تغییر را ندارد و دچار اضطراب شدید می‌شود.
استقلال فردیدر بسیاری از امور مستقل است.در انجام برخی امور روزمره نیازمند کمک است.در همه امور نیاز به مراقبت دارد.

☎️ برای دریافت نوبت از کاردرمانی دکتر وحید بیاتی بهترین مرکز کادرمانی در اهواز با شماره مطب تماس بگیرید.

نقش حمایت والدین در اوتیسم متوسط

کمک والدین به کودک مبتلا به اوتیسم متوسط اهمیت زیادی در رشد و بهبود مهارت‌های او دارد. حمایت عاطفی، آموزش مداوم و همکاری نزدیک با درمانگران می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در روند پیشرفت کودک داشته باشد. راهکارهای کاربردی برای والدین به شرح زیر است:

  • شرکت در جلسات درمانی با گفتاردرمانگر، کاردرمانگر و رفتاردرمانگر به بهبود مهارت‌های ارتباطی و کنترلی کودک کمک می‌کند.
  • ایجاد برنامه منظم روزانه باعث افزایش احساس امنیت و کاهش اضطراب در کودک می‌شود.
  • استفاده از تصاویر یا ابزارهای ارتباطی جایگزین به بیان نیازها برای تاخیر گفتار بسیار کمک می‌کند.
  • تشویق رفتارهای مثبت از طریق تحسین یا پاداش به کاهش رفتارهای تکراری و نامناسب کمک می‌کند.
  • شناسایی حساسیت‌های کودک نسبت به صدا، نور یا لمس و فراهم کردن محیطی آرام باعث کاهش تحریکات حسی می‌شود.
  • تمرین مهارت‌های اجتماعی ساده مانند بازی‌های گروهی و گفت‌وگوهای کوتاه به تقویت تعامل کودک کمک می‌کند.
  • حفظ آرامش، صبر و ابراز محبت در زمان‌های دشوار باعث افزایش اعتماد کودک و بهبود رابطه عاطفی می‌شود.
  • آگاهی از ماهیت اوتیسم و شرکت در دوره‌های آموزشی والدین به درک بهتر نیازهای کودک و بهبود کیفیت زندگی خانواده کمک می‌کند.

درمان اوتیسم متوسط یا سطح ۲

هدف از درمان تقویت مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و رفتاری کودک و افزایش استقلال او در زندگی روزمره است. از جمله رو‌ش‌های درمانی برای این طییف اوتیسم به شرح زیر است:

گفتاردرمانی

کودکان مبتلا به اوتیسم متوسط اغلب در برقراری ارتباط کلامی دچار مشکل هستند به همین دلیل گفتاردرمانی به آن‌ها کمک می‌کند تا گفتار، تلفظ و درک زبان را بهبود دهند. درمانگر از بازی‌ها، تصاویر و تمرین‌های شنیداری برای افزایش مهارت‌های گفتاری استفاده می‌کند همچنین در صورت ناتوانی در صحبت، از روش‌های جایگزین مانند زبان اشاره یا ابزارهای ارتباطی کمک گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: گفتار درمانی کودکان اوتیسم

کاردرمانی

کاردرمانی بر بهبود مهارت‌های حرکتی، تمرکز و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره تمرکز دارد در واقع این روش به کودک کمک می‌کند تا استقلال بیشتری در کارهایی مانند پوشیدن لباس، غذا خوردن یا نوشتن به دست آورد همچنین تمرینات کاردرمانی باعث هماهنگی بین چشم و دست و کاهش مشکلات حسی نیز می‌شود.

رفتاردرمانی

رفتاردرمانی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای اصلاح رفتارهای نامناسب و تقویت رفتارهای مثبت است؛ در این روش درمانگر از پاداش و تکرار برای آموزش رفتارهای مطلوب استفاده می‌کند تا از این طریق به بهبود تمرکز، افزایش مهارت‌های اجتماعی و کاهش رفتارهای تکراری کمک ‌کند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی

کودکان مبتلا به اوتیسم متوسط در تعامل با دیگران دچار مشکل هستند به همین خاطر جلسات آموزش مهارت‌های اجتماعی به آن‌ها یاد می‌دهد چگونه ارتباط چشمی برقرار کنند و احساسات دیگران را درک کنند. به طور معمول این آموزش‌ها در قالب بازی‌های گروهی و موقعیت‌های واقعی انجام می‌شود.

در نهایت…

اوتیسم متوسط یا سطح ۲ با وجود چالش‌های ارتباطی و رفتاری، با تشخیص به‌موقع و درمان‌های منظم قابل کنترل است. ترکیب روش‌هایی مانند گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی، همراه با حمایت عاطفی والدین می‌تواند مسیر رشد کودک را هموارتر کند همچنین ایجاد محیطی آرام و پایدار در خانه و مدرسه، در کنار آموزش مداوم، نقش مهمی در افزایش مهارت‌ها و بهبود کیفیت زندگی این کودکان دارد.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

مقالات دیگر از Vahid Bayati

Pagedone
Resources
Products
©GCORP LLC 2025, All rights reserved.